sábado, 12 de mayo de 2012

Fitxa disseny.




TÍTOL: Descobrim on vas i seguim en contacte!
Descripció dels agents personal i la tecnologia mediadora

Alumnes:grup d’alumnes de segon de primària.
Educador:mestra tutora de l’aula
Tecnologia: ordinadors, cercador d’Internet, correu electrònic i pissarra digital.
Descripció del problema Característiques del problema segons la terminologia de Jonassen

El disseny del projecte i del problema plantejat s’ha realitzat tenint en compte les característiques d’un problema segons la terminologia de Jonassen.
El problema plantejat presenta les següents característiques:
-és un problema mal estructurat. Els problemes mal estructurals no són els típics del llibre de text sinó que es troben a la vida diària. És un problema poc predictible i tot i tenir uns objectius ben definits poden existir diverses solucions entre les quals es decidiran les més adequades.
-La seva complexitat és mitjana tenint en compte les tres dimensions per definir la complexitat d’un problema.
-L’especificitat del camp està ben delimitada dins d’un context real i significatiu. Està delimitat i integrat.
-És un problema del tipus “problemes que usen regles”. A partir d’una situació del món real basat en les necessitats els alumnes han de seleccionar la informació i aplicar l’ús del programari.
Plantejament i significativitat pels aprenents.

La família de la Yasmin (una nena de la classe) està tenint problemes econòmics i han decidit tornar al Marroc, el seu país d’origen. Tots els alumnes estan molt afectats per la inesperada situació i volem donar alguna solució a aquest problema: Com podem acomiadar-nos de la Yasmin i continuar en contacte amb ella?
Tots els alumnes, guiats per la mestra, trobaran la forma de fer un regal per enviar-li com a acomiadament i una forma de mantenir el contacte amb la seva amiga.
Context de l’activitat
L’activitat es durà a terme a l’aula ordinària i l’aula d’informàtica d’una escola pública d’un barri de Tarragona. El context socioeconòmic on es troba l’escola és mitjà.
Característiques dels aprenents:cognitives,emocionals i actitudinals i físiques més importants dels aprenents.

Els aprenents als que va dirigit el projecte són un grup de 18 alumnes de segon de primària. Tenen entre 7 i 8 anys i d’aquests 10 són nenes i 8 nens. És un grup-classe heterogeni però bastant cohesionat i en general són força participatius i amb motivació envers l’aprenentatge. Dins del grup trobem 3 alumnes immigrants, un nen hiperactiu i una nena amb mutisme selectiu. Tot i això, la majoria dels alumnes van assolint els objectius amb més o menys dificultats i poden realitzat les activitats proposades.
Competències a assolir.
Objectius

Competències comunicatives:
1-Competència comunicativa, lingüístic i audiovisual.
Competències metodològiques:
3-Tractament de la informació i competència digital.
4-Competència d’aprendre a aprendre.
Competències personals:
5-Competència d’autonomia i iniciativa personal.
Competències específiques centrades en conviure i habitar el món:
6-Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
7-Competència social i ciutadana.

Objectius:
-Ser capaç de reflexionar sobre un problema i buscar de manera col·lectiva les millors solucions.
-Conèixer les principals característiques del Marroc.
-Saber escriure un correu electrònic amb gmail i enviar-lo.
-Saber realitzar diapositives de Power point.
-Cercar informació correcta a la xarxa.
-Reflexionar sobre les formes de comunicació que ens ofereixen les noves tecnologies.
-Participar activament i amb interès a les activitats i a la resolució de la situació-problema.
-Ser conscient de la situació actual i de les possibilitats que ens ofereixen les TIC.

Continguts


Conceptes:
-El Marroc:principals característiques.
-El correu electrònic i la videoconferència.
-El power point i el seu funcionament.
Procediments:
-Recerca d’informació correcta utilitzant les fonts disponibles.
-Descobriment d’algunes formes de comunicar-se a través de les TIC.
-Realització conjunta d’un power point d’acomiadament i exposició a la pissarra digital.
-Enviament d’un correu electrònic a la companya que ha marxat.
Actituds, valors i normes:
-Participació activa durant les activitats.
-Demostració d’interés i curiositat envers la resolució de la situació-problema.
-Conscienciació de la situació actual que es viu al món i les possibilitats que les noves tecnologies ens ofereixen.
Seqüenciació de les activitats i orientacions per a l’acció


-Sessió 1: Exposició del problema i posada en comú d’allò que es pot fer per donar-li una solució. Reflexió sobre els motius que han provocat aquesta situació.
-Sessió 2: Activitat 1:Recerca a la web de les característiques del lloc on marxa la nostra companya.
-Sessió 3: Activitat 2:Realització d’un power point grupal com a regal d’acomiadament.
-Sessió 4: Continuïtat del power point.
-Sessió 5:Activitat 3: Experimentació amb les diferents eines de comunicació que ens ofereix la xarxa: correu electrònic. Creació d’un compte gmail per al grup.
-Sessió 6:Activitat 4: Mostra del power point a la pissarra digital.
-Sessió 7: Activitats 5 i 6:Enviament d’un correu a la nostra companya on la mestra adjuntarà el power point realitzat i autoavaluació individual i avaluació del projecte.

Fonamentació psicopedagògica
El projecte proposat parteix d’una situació real i important pels alumnes (marxa una nena de l’aula i volem segui en contacte amb ella). Les activitats dissenyades tenen un significat i un objectiu per a ells i a més, ells són els constructors del seu. El projecte compleix els principis d’un aprenentatge significatiu que són:
-Actiu:Són els alumnes els que amb el suport de la mestra van realitzant les activitats de manera activa investigant i experimentant.
-Constructiu:A partir de procediments que s’han treballat en altres ocasions (recerca a la web i inicialització del programari Power Point), els alumnes aniran construint el seu propi aprenentatge contrastant la informació que tenien amb allò nou que van descobrint, d’aquesta manera es produirà un canvi conceptual.
-Col·laboratiu: El projecte es durà a terme de manera col·laborativa tot i que hi ha algunes activitats que es faran de manera individual. És un treball en gran grup on un dels objectius principals és el treball conjunt.
-Intencional: Els nens i nenes saben en tot moment quins són els objectius de les activitats realitzades i treballen per aconseguir-los.
-Conversacional: La conversa és un punt clau en aquest projecte. El diàleg estarà present en tot moment i es parlarà en gran grup d’allò que estem fent, els resultats obtinguts i les nostres impressions.
-Contextualitzat: El projecte té un context real i els alumnes treballen a partir d’una situació viscuda dins de la seva aula.
-Reflexiu:Durant tot el procés i a partir dels resultats finals els alumnes es pretén una reflexió continua per part dels alumnes.
Procediment i criteris d’avaluació
L’avaluació es realitzarà de manera continuada durant tot el procés. Es valorarà la participació i l’ interès dels alumnes així com  l’assoliment dels continguts procedimentals.  Els alumnes al finalitzar el projecte realitzaran una autoavaluació sobre allò que han aprés i també donaran la seva opinió envers el problema i les solucions proposades.
Temporalització
El projecte es durà a terme durant les hores de medi i una hora de tutoria. D’aquesta manera tindrà una durada de 2 setmanes- 7 sessions.
Les diferents activitats es duran a terme repartides en 7 sessions. Aquesta és un previsió de la temporalització que en algun cas podria ser modificada si fos necessari.


No hay comentarios:

Publicar un comentario